Alfa Romeo od wielu lat kojarzy się ze sportem. Samochody tej firmy wygrywały wyścigi na całym świecie, w tym nawet w Formule 1 za sprawą tak legendarnych kierowców jak Giuseppe Farina, czy Juan Manuel Fangio. Aktualnie również startują w tej serii, a auta sportowe są budowane przez Włochów dość regularnie. Jednym z nich był model GT, który był oferowany przez większą część pierwszej dekady XXI wieku.
Kompaktowe auta sportowe od Alfy Romeo były naprawdę często budowane. W 2003 roku włoska firma uznała jednak, że brakuje jej przedstawiciela w segmencie D wśród właśnie samochodów sportowych. W ten sposób w 2003 roku na rynku zadebiutowała Alfa Romeo GT.
Auto konstrukcyjnie to połączenie kompaktowej Alfy Romeo 147 i o klasę wyższej Alfy 156. Silniki to konstrukcje znane z tych aut, czy też modelu Alfa Romeo 166. Nadwozie zostało zaprojektowane przez studio projektowe Bertone, które jednak było już wtedy w okresie schyłkowym z racji na śmierć syna założyciela, czyli Nuccio Bertone w 1997 roku. Studio prowadzone przez wdowę po Nuccio, czyli Lilli Bertone odpowiadało jednak za między innymi bardzo udanego Opla Astrę coupe. W czasach świetności zaprojektowało ono także takie auta jak Lamborghini Miura, Lamborghini Countach, Lancia Stratos, Ferrari Dino czy sporo aut Alfy Romeo z lat 50. i 60.
Konstrukcja spotkała się jednak z dość mieszanym odbiorem. O ile z przodu Alfa Romeo GT ma cechy typowe dla włoskiej marki w pierwszej dekadzie XXI wieku i główny punkt pasa przedniego to charakterystyczny grill tak z tyłu jest dość... ciekawie. Wynika to z braku spójności z piękną linią boczną i atrakcyjnym przodem, Auto ma prostokątną mała klapę bagażnika i malutkie łezkowate lampy, które wyglądają niesamowicie dziwnie w kontraście z ogromnym tylnym zderzakiem. Mimo tego taka stylistyka zapewniła mały sukces, gdyż takie auto albo się kocha albo nienawidzi, co oznacza jedno. Alfa Romeo GT generowała emocje i między innymi to było celem włoskiej marki.
Alfa Romeo GT naturalnie przez cały okres życia oferowana była jedynie jako 2-drzwiowe coupe, jak na prawdziwe auto sportowe przystało. Wewnątrz auto wyróżnia się ciekawym projektem wnętrza, którego ergonomia jest jednak dość słaba przez nietypowe rozmieszczenie przycisków. Braki w tym Alfa Romeo nadrabia jednak walorami jezdnymi. O przyczepność przednionapędowego coupe dwa twardo zestrojone zawieszenie, które wraz z mechanizmem różnicowym Q2 i bardzo precyzyjnym układem kierowniczym sprawia, że auto prowadzi się jak po sznurku.
Alfa Romeo GT – dane techniczne
Alfa Romeo GT to samochód sportowy z segmentu średniego i może rywalizować z przeciwnikami z tej klasy ze swych lat, a należy do nich między innymi BMW serii 3 czy też Mercedes-Benz CLK. Pod względem jakości wykonania auto jednak nieco odstawało od niemieckiej konkurencji. Sportowe coupe jest długie na 4489 milimetrów przy rozstawie osi rzędu 2596 milimetrów. Szerokość to 1763 milimetry, a wysokość sięga 1362 milimetrów. Auto jest nieco niższe, gdy pod maską znajdzie się jednostka V6, gdyż wtedy sięga zaledwie 1355 milimetrów. Masa własna to od 1365 do 1485 kilogramów. W bagażniku coupe zmieści się 320 litrów.
Alfa Romeo GT – silniki
Pod maskę Alfy Romeo trafiły dość znane jednostki napędowe z innych modeli. Podstawowe silniki wysokoprężne to świetnie znane jednostki napędowe 1.9 JTD o mocy 150 lub 170 koni mechanicznych. Silniki z tej serii są uznawane za jedne z niewielu względnie bezawaryjnych jednostek Alfy w tamtym okresie. Podstawowa benzyna to silnik 1.8 TS o mocy 140 KM. Nieco lepsza jest jednostka 2.0 JTS, która generuje 165 KM. Topowym silnikiem jest jednostka 3.2 V6 o mocy 240 koni mechanicznych, która pozwala na przyspieszenie do 100 km/h w 6,7 sekundy.
Alfa Romeo GT – ceny
Alfa Romeo GT jest dość łatwa do znalezienia na rynku wtórnym. Najtańsze egzemplarze kosztują już niecałe 7 tysięcy złotych. Jednak jak to bywa w przypadku Alfy Romeo za samochód w dobrym stanie trzeba zapłacić sporo więcej, gdyż serwis niektórych części bywa dość kosztowny. Z tego powodu za Alfę Romeo GT niektórzy sprzedawcy życzą sobie nawet 20 tysięcy złotych.